Bijzonder project: UT4

Door mr32 op dinsdag 28 oktober 2014 13:22 - Reacties (12)
Categorie: Technologie, Views: 4.110

Het nieuws is al een aantal keren hier op Tweakers voorbij gekomen: Epic is weer bezig met een nieuwe Unreal Tournament _/-\o_ . Voor de mensen die het UT tijdperk niet hebben meegemaakt: UT is een arena FPS, dat wil zeggen dat er geen sprake is van een rankingssysteem en loadouts. Dit zorgt ervoor dat elke speler qua attributen gelijk is en geen voordeel ten opzichte van elkaar hebben. Het verschil moet gemaakt worden in je vaardigheden als mapkennis (waar is welk wapen te vinden bijv.) en movement skills. In UT heb je iets meer mechanics (bewegings mechanismen) dan in een spel als Battlefield. Je hebt strafing (springen met een horizontale beweging) en dodging (je ergens vanaf afzetten) die je moet gebruiken om de kogels van de ander te kunnen ontwijken, met een hele snelle en heftige gameplay als gevolg.

Oke, interessant, maar wat is je punt?

Ik wil het spel niet opnieuw de hemel in prijzen, dat hebben mensen voor mij al vaak genoeg gedaan. Daarnaast wekken we dan weer de discussie op of UT beter is dan Quake of niet. Nee, dit keer is er iets anders aan de hand: Het spel wordt ontwikkeld met hulp van de community.

Mooi, het enige wat we mogen is het spel spelen als er een beta is zeker?

Nope, de community heeft veel meer macht in de ontwikkeling van het spel. Het ontwikkelteam van Epic wil graag mensen zien die een beetje kunnen programmeren, modellen, muziek kunnen maken of andere skills hebben die handig zijn tijdens een dergelijk ontwikkelproces. Op het forum zijn bijvoorbeeld secties te vinden waarin je je herdesigns van de klassieke UT wapens kunt submitten. Dit kan een concept art zijn, maar ook een volwaardig 3d-model. Het ontwikkelteam geeft feedback en kunnen jouw ontwerpen gebruiken in de uiteindelijke game!

Wauw, maar daar zit vast een addertje in het gras?

Ja, helaas wel. Mocht je graag met de maps aan de slag gaan, of je wilt gaan programmeren moet je een abonnement hebben op de Unreal Engine (twv $19 per maand, of gratis via GitHub).

Ik snap je punt nog steeds niet

Daar ben ik ook nog niet aan toe gekomen. Dit project is naar mijn weten het eerste grote project wat een dusver grote samenwerking met de community gemaakt wordt. Ik vind dat zelf erg bijzonder, en ik probeer het project op de voet te volgen. Wekelijks heeft het team een stream op twitch en youtube waarin ze hun nieuwe ideeŽn tonen en bespreken. Daarnaast heeft elk forum lid de mogelijkheid om mee te spelen in de pre-alpha builds.

Het spel heeft me altijd al getrokken. Ik heb vele uurtjes besteed aan UT2004 en UT3. UT2004 was naar mijn mening de beste van de twee, UT3 was grafisch veel te donker en de gameplay was niet zo snel en spetterend als die van UT2004. Veel community leden willen graag die oude UT gameplay terug, onder andere van UT2004, maar ook van eerdere games. Door de continue druk die wordt uitgeoefend op het ontwikkelteam is het spel ook in die richting aan het gaan. De online gameplay van de testbuilds is nu al beter dan die van UT3 en begint al verder te gaan als de gameplay van UT2004. Kortom: ik vind het nu al een succes.

Ik ben dan ook van mening dat Epic er goed aan heeft gedaan door de community erbij te betrekken. Ik zou het ook erg leuk vinden als andere ontwikkelstudio's dat ook zouden doen.

Niet elke studio zou inbreng van de community kunnen waarderen. Ieder spel heeft zijn eigen kenmerken en karakter, en het is de taak aan het team om die in stand te houden. Echter denk ik wel dat er meer geluisterd moet worden naar de 'klant'. Als er geruchten gaan dat de nadruk ergens anders op gelegd moet worden dan hoop ik dat ze die serieus in overweging nemen. Als ze een succesvolle opvolger willen, zouden ze daar in ieder geval naar moeten kijken en het meenemen in het ontwikkelproces. Epic heeft in ieder geval nu al bewezen dat het nut heeft: Ik heb tot dusver alleen maar positieve reacties gehoord!

Volgende: GPU pastaaa 01-'15 GPU pastaaa
Volgende: De afgang genaamd Opera 03-'14 De afgang genaamd Opera

Reacties


Door Tweakers user Pataar, dinsdag 28 oktober 2014 14:36

Ik heb vorig jaar UT gespeeld op een Lanparty op school. Echt een geweldig spel, vooral als je de live reacties kan horen. Leerlingen VS docenten= fun

Door Tweakers user daredha, dinsdag 28 oktober 2014 15:33

Ik hoop dat ze samen met de community dezelfde feeling en ziel in de nieuwe UT kunnen stoppen als dat er in UT2004 zat. Dat spel heb ik in 2004 direct gekocht en grijs gespeeld. Later dat jaar vervolgens op de allereerste LAN party met mijn vrienden tot in de donkere uurtjes nog gespeeld. 10 jaar later speel ik met diezelfde vrienden nog iedere LAN party UT2004, samen met Age2 toch wel dť klassiekers van onze inmiddels 10 jaar oude LAN traditie. Het zou leuk zijn als daar een waardige opvolger voor komt.

Door Tweakers user anti-rsca, dinsdag 28 oktober 2014 16:34

UT2k3 > UT2k4! ;-)

Wel mooie ontwikkeling in het gamedeveloper landschap als je het mij vraagt

Door Tweakers user markdm, dinsdag 28 oktober 2014 20:19

Ik vind het jammer dat ik niet kan helpen :(
Ik ga het project ook proberen te volgen, ik kijk erg uit naar het spel (alhoewel ik nog nooit UT gespeeld heb) en vind het initiatief van de developers echt heel leuk. Ik hoop ook dat het een positieve invloed op de gameplay heeft doordat veel fouten en minpunten snel opgemerkt kunnen worden.

Door Tweakers user Ample Energy, dinsdag 28 oktober 2014 21:48

Ook muziek? Awesome! Heb een keer met een paar vrienden de theme van het menu van UT'99 gecovered :P
't Zou wel heek vet zijn als we ergens een themamuziekje voor een menuutje of zo kunnen maken en dat die gebruikt wordt. Morgen maar eens over brainstormen!

Door Tweakers user mr32, woensdag 29 oktober 2014 09:26

Pataar schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:36:
Ik heb vorig jaar UT gespeeld op een Lanparty op school. Echt een geweldig spel, vooral als je de live reacties kan horen. Leerlingen VS docenten= fun
daredha schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 15:33:
Ik hoop dat ze samen met de community dezelfde feeling en ziel in de nieuwe UT kunnen stoppen als dat er in UT2004 zat. Dat spel heb ik in 2004 direct gekocht en grijs gespeeld. Later dat jaar vervolgens op de allereerste LAN party met mijn vrienden tot in de donkere uurtjes nog gespeeld. 10 jaar later speel ik met diezelfde vrienden nog iedere LAN party UT2004, samen met Age2 toch wel dť klassiekers van onze inmiddels 10 jaar oude LAN traditie. Het zou leuk zijn als daar een waardige opvolger voor komt.
Het is inderdaad prachtig om dit spel tijdens een lanparty te spelen. De frustratie met instagib is meestal gigantisch en om vervolgens je vrienden te zien reageren is prachtig. Jammer alleen dat veel van mijn vrienden niet echt grote fans zijn van het spel...
Dat zeggen er meer ja! Maakt me toch weer nieuwsgierig ;)
markdm schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 20:19:
Ik vind het jammer dat ik niet kan helpen :(
Ik ga het project ook proberen te volgen, ik kijk erg uit naar het spel (alhoewel ik nog nooit UT gespeeld heb) en vind het initiatief van de developers echt heel leuk. Ik hoop ook dat het een positieve invloed op de gameplay heeft doordat veel fouten en minpunten snel opgemerkt kunnen worden.
Met name in het begin was waren de fouten en de minpunten erg snel opgelost door de community. Dat was het moment dat men nog bezig was met de algemene movement. Veel zaken als snelheid, gravity, springafstand ed. zijn met name door de community gefinetuned en vervolgens door Epic in het spel geÔntegreerd.
Helaas heb ik zelf ook niet echt de mogelijkheid om mee te helpen, daar heb ik gewoon simpel te weinig ervaring voor.... ;(
Siempie schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 21:48:
Ook muziek? Awesome! Heb een keer met een paar vrienden de theme van het menu van UT'99 gecovered :P
't Zou wel heek vet zijn als we ergens een themamuziekje voor een menuutje of zo kunnen maken en dat die gebruikt wordt. Morgen maar eens over brainstormen!
Klinkt leuk! Misschien dat je hier een uploadje kunt plaatsen?

Door Tweakers user himlims_, woensdag 29 oktober 2014 13:44

Pataar schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:36:
Ik heb vorig jaar UT gespeeld op een Lanparty op school. Echt een geweldig spel, vooral als je de live reacties kan horen. Leerlingen VS docenten= fun
heb hier op school ook geimplementeerd; school VS school, ook leuk :+
leerling vs docenten, met oogpunt op 'schieten & school' is afgekeurd :(

Door Tweakers user ongewoongewoon, woensdag 29 oktober 2014 16:44

UT 2004 heb ik echt grijs gespeeld. Onslaught op Torlan :9~

Door Tweakers user netiul, donderdag 30 oktober 2014 09:37

Voel me echt verrekte oud, nu ik je UT '99 niet eens hoor noemen. Man man man man man, wat een spel was dat. Het is 6 jaar geleden dat ik het voor het laatst speelde, maar nog krijg ik kippenvel als ik al die TDM filmpjes bekijk!

Maar, mooi dat je dit onder de aandacht brengt!

Door Tweakers user RadioKies, donderdag 30 oktober 2014 11:00

Na UT 99 is het alleen maar downhill gegaan met Unreal 2 (wat geen game maar techdemo was) en de andere UT's zoals 2003, 2004 en UT3. Hopelijk gaat het weer terug naar de gameplay van UT 99.

Ut 99 -> assault was episch en er is geen UT geweest die dat kon herhalen. De UT2004 versie was erg matig. Voertuigen gingen ook nergens over.

Wat ik opmaak uit je post is dat de community de content gaat maken voor nop (je naam in de credits ergens in het spel) en dat je er nog voor betalen mag ook (licentiekosten). Uiteraard zal Epic dit ook gebruiken als verkapte sollicitatieprocedure.

Jammer dat we niet nog de simpelheid van de UT99 engine hadden, dan had ik heel makkelijk een map kunnen (her)maken.

Overigens, die licentiekosten zijn toch alleen als je elke maand de nieuwste versie wil hebben? Je kan gratis door blijven werken zo lang je geen updates wil hebben en is er niet voor studenten een gratis abbo?

[Reactie gewijzigd op donderdag 30 oktober 2014 11:01]


Door Tweakers user mr32, donderdag 30 oktober 2014 11:36

ongewoongewoon schreef op woensdag 29 oktober 2014 @ 16:44:
UT 2004 heb ik echt grijs gespeeld. Onslaught op Torlan :9~
Onslaught :9~ :9~ Torlan: _/-\o_
netiul schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 09:37:
(...)
Maar, mooi dat je dit onder de aandacht brengt!
Danku!
RadioKies schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 11:00:
(...)

Wat ik opmaak uit je post is dat de community de content gaat maken voor nop (je naam in de credits ergens in het spel) en dat je er nog voor betalen mag ook (licentiekosten). Uiteraard zal Epic dit ook gebruiken als verkapte sollicitatieprocedure.

(...)

Overigens, die licentiekosten zijn toch alleen als je elke maand de nieuwste versie wil hebben? Je kan gratis door blijven werken zo lang je geen updates wil hebben en is er niet voor studenten een gratis abbo?
Ja, daar komt het wel op neer. Desalniettemin denk ik dat echte fans dit geen probleem zullen vinden. Daarnaast lijkt het me geweldig om iets van mijn eigen content in zo'n spel te krijgen!

Verder weet ik niet precies wat de voorwaarden zijn mbt de licentiekosten. Ik zelf heb via Github een gratis account zolang ik studeer, mocht je ook nog studeren zou ik het zeker aanraden om hier eens te kijken :)

Door Tweakers user Caelorum, donderdag 30 oktober 2014 13:15

De licentiekosten zijn gewoon simpel. Je betaald 19$ per maand voor toegang tot de repo en updates. Als je dus maar 1 keer betaald en dan de repository cloned dan ben je daarna wel klaar. Moet je alleen als je een update wilt hebben weer 19$ betalen. Als je dus zelf een spel maakt kan je overwegen eenmalig te betalen dan een spel te maken en aan het eind nog een keer betalen om de updates door te voeren. Of het verstandig is is een tweede.
Daarnaast moet je als je een product wilt verkopen die gebruik maakt van de engine 5% van de bruto inkomsten na 3000$ per spel per kwartaal afdragen aan Epic Games. Een voorbeeld dat zij geven is:
Generally, you are obligated to pay to Epic 5% of all gross revenue after the first $3,000 per game per calendar quarter for your product, regardless of what company collects the revenue. For example, if your product earns $10 from sales on the App Store, the royalty due is $0.50 (5% of $10), even though you would receive roughly $7 from Apple after they deduct their distribution fee of roughly $3 (30% of $10).
Overigens is het volgens mij niet zozeer verkopen, maar inkomsten die je verkrijgt (direct of indirect) uit een product die gebruik maakt van UE4.
Al zijn daar wel weer uitzonderingen op:
Are any revenue sources royalty-free?
No royalties are due on the following:
  • Ancillary products, including t-shirts, CDs, plushies, action figures and books. The exception is items with embedded data or information, such as QR codes, that affect the operation of the product.
  • Consulting and work-for-hire services using the engine. This applies to architects using the engine to create visualizations as well as consultants receiving a development fee.
  • Linear media, including movies, animated films and cartoons distributed as video.
  • Cabinet-based arcade games and amusement park rides.
  • Truly free games and apps (with no associated revenue).

[Reactie gewijzigd op donderdag 30 oktober 2014 13:18]


Reageren is niet meer mogelijk